معرفی پایان‌نامه: کودکانه‌ها در فرهنگ مردم بختیاری (از عصر صفوی تا امروز) پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته جدید ایران‌شناسی است که علی حسین‌پور(نگارنده) با راهنمایی خانم دکتر زرشناس – استاد دانشگاه ومدیرگروه زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مدیر گروه تحصیلات تکمیلی بنیاد ایران‌شناسی تهران- در مهرماه ۱۳۸۶ با داوری دکتر وهاب ولی و دکتر سهیلا صارمی از آن با نمره درجه عالی از آن دفاع شده است.

 برای این منظور پایان‌نامه در ۲۵۰ صفحه و در پنج فصل با این عناوین سامان‌دهی شده است: فصل اول کلیات تحقیق؛ فصل دوم تاریخچه، تعاریف و مفاهیم تحقیق؛ فصل سوم مقدمه‌ای بر شناخت سرزمین و مردم بختیاری؛ فصل چهارم جایگاه کودک در فرهنگ مردم بختیاری؛ فصل پنجم شناخت و بررسی ترانه‌های کودکانه در فرهنگ مردم بختیاری.

در فصل اول نویسنده پس از مقدمه به ذکر بیان مسأله و ضرورت و اهمیت و اهدافِ تحقیق و همچنین به پیشینه و روش تحقیق-که به صورت کتابخانه‌ای و میدانی و مصاحبه بوده- پرداخته است.در فصل دوم به ذکر تعاریف و مفاهیم کلیدی تحقیق از جمله شناخت کلی معانی و مفاهیم فرهنگ و موضوعات فرهنگ عامه و تاریخچه دانش فولکلور و ادبیات کودکان پرداخته است. در فصل سوم به شناخت سرزمین و مردم بختیاری وجه تسمیه و خاستگاه نژادی پیشینه تاریخی آنان از پیش از اسلام تا دوره پهلوی همراه با ساختار اجتماعی و تشکیلاتی ایل بختیاری و وجه تسمیه هفت‌لنگ و چهارلنگ – با ذکر منابع مستند و معتبر - آورده است. در فصل چهارم با بررسی گونه‌های مختلف فرهنگ عامه و فولکلور بختیاری از جمله باورهای عامیانه آنان، مراسم مربوط به کودکان مانند جشن تولد، فرهنگ کهن نام‌گذاری برای دختران و پسران متناسب با شرایط و موقعیت‌های مختلف، مراسم سنتی ناف‌بری، ختنه سوران، فالگیری، جملات آهنگین اصلاح گفتار کودک، چگونگی تعلیم وتربیت او، ضرب المثل ها، چیستان‌ها و متل‌ها و قصه‌های بختیاری از جایگاه کودک در فرهنگ مردم بختیاری می توان شناخت پیدا کرد. در فصل پنجم - که نویسنده بیشترین مطالب اختصاصی پایان‌نامه را به آن اختصاص داده است- به شناخت و بررسی انواع ترانه‌های کودکانه در فرهنگ مردم بختیاری همراه با الفبای آوانگاری پرداخته است. به این منظور در ابتدای این فصل با معرفی انواع و اقسام اشعار و ترانه‌های مردمی و محلی بختیاری و تقسیم‌بندی موضوعی آنها به ترانه‌های کودکانه و انواع آن در فرهنگ بختیاری با این تقسیم‌بندی آورده است: لالایی‌ها، ترانه‌های نوازشی کودکان بختیاری، بازی- ترانه‌های سنتی کودکان بختیاری، ترانه‌های کار. نویسنده با دست‌یابی به نمونه‌ای از قدیمی ترین لالایی‌های مکتوب مادران بختیاری در دوره قاجار – که تا کنون در منابع فارسی مورد توجه نبوده است- و نوشتن آن در پایان‌نامه و مقایسه با سایر لالایی‌های چند دهه اخیر و امروزی به سیر تحولات این ترانه‌ها از گذشته تاکنون در فرهنگ مردم بختیاری پرداخته است. سپس نمونه‌ای از ترانه‌های نوازشی متناسب برای دختران و پسران بختیاری و در ادامه پس از تعریف بازی و کارکردهای‌ آن نمونه‌ای از بازی‌های محلی و سنتی که در آنها ترانه‌های آهنگین متناسب با نوع بازی خوانده می شود با شرح بازی و ذکر ترانه آورده است. در پایان این فصل دو نمونه از ترانه‌های کار که به گونه‌ای مربوط به کار کردن و فعالیت اقتصادی کودکان است آورده شده است. در انتهای پایان نامه عنوانی را با نام سخن آخر آورده که در آن در چند صفحه خلاصه کل تحقیق و نتایج تحقیق و محدودیت‌ها و پیشنهاداتی برای پژوهش‌های آتی آورده است.منابع و مأخذ و جدول حروف و نشانه‌های آوانگاری گویش بختیاری قسمت پایانی این پایان نامه است.